Business Pitch Semester 5

Studenten doen inspiratie op voor hun Business Pitch

Traditiegetrouw begint semester 5 het Business Pitch project met een introductieweek. De studenten deden veel indrukken en inzichten op, die ze de komende weken gaan gebruiken om een innovatief businessconcept te ontwikkelen.

De introductieweek van BP5 gingen op de eerste dag in gesprek over diverse documentaires en afleveringen van Tegenlicht. Zij gaven hun mening over de onderwerpen die aan bod kwamen en gingen in discussie over de ontwikkelingen in de maatschappij.

Niet alles is wat het lijkt
Op woensdag gingen de studenten naar Broed, een maatschappelijk startup bedrijf in Den Bosch. Daar werd de dag geleid door Rob van Doleweerd en Jaap Klink (oprichters van Broed). De studenten werden op het verkeerde been gezet door acteur Hans Tervoort.  Hans gaf een presentatie over hoe hij als ‘Piet Visser’ van M&N Matennaaiers met zijn bedrijf maatoverhemden in Bangladesh laat produceren op een totaal niet maatschappelijk verantwoorde wijze. Na zijn verhaal stapte hij uit zijn rol en waren de studenten opgelucht. Het thema was duidelijk: Niet alles is wat het lijkt en geloof niet alles wat je ziet of leest. Daarna vervolgde Hans Tervoort nog met een quiz die volledig op CSR, Corporate Social Responsibility (MVO) en Fashion was gericht.

Business Pitch Semester 5Wat zijn de drijfveren van ondernemers?
Na een heerlijke vegetarische lunch gingen de studenten in groepen op bezoek bij diverse ondernemers. Met hen gingen zij in gesprek over de drijfveren van deze ondernemers. Onder de bedrijven zaten Room21.nl, Merken Makers, Zoomers fashion Café en Broed zelf. Na twee uur kwamen de studenten terug en werd er nagepraat over de bezoeken. Hans Tervoort besprak met de studenten d.m.v. van een linegame (een denkbeeldige lijn waarmee je aan weerszijden kunt aangeven of iets interessant of niet interessant is) waarom zij deze mening hadden. Hiermee kreeg iedereen een duidelijk beeld over hoe de middag was verlopen en beleefd.

Designing the Surface
Donderdag bezochten de studenten Rotterdam voor twee rondleidingen. Allereerst stond een bezoek aan Het Nieuwe Instituut op het programma. Daar gaf de tentoonstelling Designing the Surface inzicht over ‘het laatste afwerklaagje’. Ook hier zagen de studenten weer dat iets niet altijd is wat het lijkt. Hout kan in een marmerlook worden geschilderd en nagellak bestaat uit mica, dat door kinderhanden in verschrikkelijke omstandigheden uit de bergen wordt gehamerd. Een video naast de make-up stand maakte dit laatste pijnlijk duidelijk.
De manier waarop de thema’s werden gepresenteerd, zorgde voor verbazing en verwarring onder de studenten, waardoor er meer werd nagedacht over de bedoeling van het verhaal (de processen en eindlagen van producten).

Business Pitch Semester 5

Business Pitch Semester 5

Altijd en overal bekeken
‘s Middags was Center of Contemporary Art Witte de With aan de beurt. Hier kregen de studenten uitleg over de visie van kunstenaar Judy Radul en haar ideeën over dat we altijd en overal bekeken worden: Camera’s houden ons overal in de gaten en op social media zetten we onszelf in de etalage. De studenten konden elkaar vervolgens op schermen volgen en bekijken op een ‘dynamische filmset’ die door Judy Radul was ingericht.

Business Pitch Semester 5

Aan de slag met de inspiratie
De laatste dag werd er op TMO in twee uur keihard aan gewerkt om alles van de voorgaande drie dagen in een presentaties aan elkaar te vertellen. Deze week worden de definitieve groepen samengesteld, waarin de studenten een innoverend businessconcept gaan ontwikkelen. Daar gaan zij vervolgens negen weken hard mee aan de slag.

Business Pitch Semester 5

Let’s meet
Volgende open dag

nov18

Open dag

Wil je ons graag ontmoeten? TMO Fashion Business School organiseert jaarlijks...

Top-opleiding 2017