TMOment: INretail Awardwinnaar Sophie Ravestijn

Sophie Ravestijn ontving op 24 maart jl. naast haar TMO-diploma Business Administration in Fashion ook de INretail Award voor beste scriptie. Tijd voor een TMOment over haar onderzoek bij Koeka, haar learnings van de opleiding en haar toekomstplannen.

Gefeliciteerd met het winnen van de INretail Award! Kun je iets vertellen over je onderzoek?
Dankjewel! Ik heb stage gelopen bij Koeka, een Nederlands merk voor baby- en kinderproducten. Koeka heeft veel verkooppunten en een eigen webshop, maar geen eigen winkels. Ik heb onderzocht of een brandstore interessant is voor Koeka.

Wat waren jouw resultaten?
Een brandstore wordt vaak gezien als een concurrent van verkooppunten en multibrandstores. De multibrandstores hebben het merk ‘groot’ gemaakt en een brandstore kan omzet wegnemen. Het tegenovergestelde is echter waar. Een brandstore is een promotiemiddel waarmee je goed kunt laten zien waar je als merk voor staat. Het versterkt de merkidentiteit en hierdoor blijf je top-of-mind bij de consument. Zij zullen dus eerder het merk aanschaffen, juist op de andere verkoopkanalen. Een consument maakt namelijk gebruik van verschillende aankoopkanalen en kiest het kanaal dat op dat moment het best bij hem/haar past. Een brandstore werkt dus juist omzet verhogend.

Weet je al wat je nu na je afstuderen wil doen?
Ik werk tijdelijk bij Koeka op de online marketingafdeling. Dit kan ik combineren met mijn NIMA B2 diploma. Daarnaast ben ik druk met mijn eigen bedrijf. Na de zomer wil ik graag nog een paar maanden gaan reizen. Daarna kan het échte werkende leven beginnen.

Wat is het belangrijkste dat je op TMO geleerd hebt?
Ik merk dat ik breed opgeleid ben en dat ik over elke schakel in de keten wel iets weet. Dat is denk ik een groot voordeel, omdat je je makkelijk kunt verplaatsen in de werkzaamheden van andere afdelingen. Daarnaast doet TMO veel aan zelfreflectie. De assessmentverslagen en -gesprekken waren niet echt mijn favoriet, maar het heeft me wel aan het nadenken gezet. Het is namelijk belangrijk dat je jezelf en anderen op een juiste manier feedback kunt geven.

Wat zou je huidige studenten willen meegeven?
Kies voor je afstudeerstage een bedrijf dat bij je past. Er zijn ontzettend veel merken met allemaal een eigen bedrijfscultuur, missie en visie. Het is fijn als je op je plek zit en enthousiast wordt van de producten. Pak daarnaast tijdens je stage alles aan, ook de dingen die niet zo leuk zijn. Achteraf blijkt dat je er toch wel iets van hebt geleerd.

Wil je meer weten over studeren op TMO, de projecten, stages en carrièreperspectieven? Bezoek een van onze open dagen en ontmoet studenten, docenten en oud studenten.

Brochure
Open day
Trial study