No more beauty wasted
Rosa Hulzebosch en Sophie Reiss hebben op vrijdag 30 juni de Meester Koetsier Entrepreneur Award gewonnen. De TMO-studenten wonnen de prijs met het businessconcept NOBI waarmee zij de groeiende afvalberg cosmetica denken terug te dringen. Aan de award is een startup-prijs van 10.000 euro verbonden.
Rosa en Sophie bedachten het concept tijdens het ondernemerschapsproject van TMO Fashion Business School. ‘De opdracht is om een oplossing voor een probleem binnen de sector te bedenken, een innovatie’, vertelt Sophie. ‘We hoorden over de enorme hoeveelheden afval bij parfumerieën en drogisterijen en vanuit die wetenschap is het idee voor “tweede kans cosmetica” ontstaan.’ Rosa vult aan: ‘we hebben fieldresearch gedaan bij acht verschillende drogisterijen en parfumretailers in het lage en hoge segment. De hoeveelheid cosmetica-afval blijkt enorm; zo’n 2,4 miljoen producten per jaar belanden op de afvalberg. En dat alleen nog maar in Nederland. In de media gaat het vaak over sustainable fashion, maar we moeten het ook eens hebben over sustainable beauty.’
Sophie legt uit waar NOBI voor staat. ‘De naam zegt het eigenlijk al: No More Beauty Wasted. Wij willen met NOBI een bijdrage leveren aan de reductie van de afvalberg aan cosmeticaproducten door beautyproducten een tweede kans te geven. Denk hierbij aan make-up, shampoo en skincare-producten die onverkoopbaar zijn geworden, door bijvoorbeeld een beschadigde verpakking. Wij gebruiken deze “afvallers” voor de samenstelling van de NOBI box. Die is er in vier categorieën: make-up, skincare, hair en een surprisebox. Voor onze testfase hebben we prototype boxen ontwikkeld die door de gebruikers allemaal erg positief en als “verrassend goed” werden ontvangen.’
Of de beautybranche op de NOBI-boxen zit te wachten, weten de studenten nog niet. ‘Tijdens ons onderzoek hebben we de deelnemende bedrijven gevraagd of zij openstaan voor samenwerking. Daar zijn nog geen concrete toezeggingen uitgekomen. Wel gaven ze aan dat ze NOBI graag blijven volgen en zeker kansen zien voor een eventuele samenwerking’, aldus Sophie. Rosa vult aan: ‘Het zou mooi zijn als er ook een UPV voor cosmetica komt. Een aantal beautyretailers heeft al initiatieven waarbij restanten van cosmetica en parfumflesjes worden verzameld. Wij zien met NOBI daarom zeker aanknopingspunten voor samenwerkingen.’ ‘Wat de toekomst van NOBI wordt, is nu nog niet duidelijk, aldus Sophie. ‘We gaan eerst onze eindstage lopen en daarna kijken we verder. Het is übhaupt al fantastisch dat we deze prijs hebben gewonnen. Het is een enorme pluim en waardering voor alle energie die we er samen in hebben gestoken.’
Rosa sluit af: ‘Ik wil sowieso verder met zelfstandig ondernemerschap, dat zit in mijn bloed. De ondernemerschapsleerlijn van TMO heeft dat alleen maar bevestigd en versterkt. Ik heb hier echt heel veel van geleerd.’