Menig shopliefhebber zit ermee; hoe kom je nu aan je nieuwe zomerjurkje of trendy zwembroek tijdens de COVID-19 crisis? De HBO-studenten Annelies van den Broeke en Fee Harmsze van TMO Fashion Business School in Doorn kwamen met de oplossing. Samen met Modehuis Blok gingen zij aan de slag met hun afstudeeronderzoek naar robottechnologie en onderzochten zij hoe deze ontwikkeling qua service en gemak kan bijdragen aan een fysieke winkelbeleving, maar dan vanuit huis.
In het TMO DevelopmentLab, onderdeel van TMO Fashion Business School, wordt onderzoek gedaan naar het optimaliseren van service en gemak door middel van robottechnologie op de fysieke winkelvloer in het kader van retail performance optimalisatie. In het huidige COVID-19 tijdperk kwam het extra goed uit om te experimenteren met de ‘’Telepresence Beam’’. Dit is een verrijdbare robot, die vanuit huis kan worden bestuurd vanaf een computer, tablet of smartphone. De robot is voorzien van een beeldscherm, waardoor er interactief met de medewerkers in de winkel kan worden gecommuniceerd.
De Telepresence Beam maakt het mogelijk om een interactieve instore ervaring te creëren. De consument kan rustig vanuit huis, met een kopje thee bij de hand, achter zijn of haar device plaatsnemen en starten met een virtuele shoppingsessie begeleid door een personal shopper. Na het gezamenlijk bespreken van de wensen en het selecteren van de gewenste outfits, worden de betreffende kledingstukken opgestuurd naar het thuisadres. Ten opzichte van online shoppen is de meerwaarde van de Telepresence Beam dat deze technologie het mogelijk maakt dat het persoonlijk contact en 1-op-1 advies niet verloren gaat, maar nog altijd centraal staat. Ben je nieuwsgierig geworden hoe dit precies in zijn werk gaat, bekijk dan onderstaand promofilmpje:
https://drive.google.com/file/d/1kcEfx76UG4JuLDzMPeOw47d-adTlItBS/view?usp=drive_web
Modehuis Blok gevestigd in Uithoorn en Buitenveldert is een retail familiebedrijf, voor dames- en herenmode in het midden tot hoog segment. De winkelformule en de medewerkers onderscheiden zich door excellente service. Met het oog op dit servicemodel én hun focus op persoonlijk contact tijdens fysieke winkelbezoeken, stond Modehuis Blok open voor deze inventieve robot test. Zo ontstond er een interessante samenwerking met TMO. “In deze tijd kunnen wij met de BEAM onze klanten toch persoonlijk en met oprechte aandacht van dienst zijn. Dat is in vergelijking tot gewoon online winkelen echt een meerwaarde en past bij onze visie.” aldus Paulien, bedrijfsleidster Blok Amsterdam. Ook de eerste voorzichtige onderzoeksresultaten laten zien dat de winkelmedewerkers en consumenten enthousiast zijn.
Studenten Annelies en Fee gaan verder onderzoek doen naar de toegevoegde waarde van de Telepresence Beam en waar deze het meest optimaal kan worden ingezet in de customer journey. Dit zijn de fases van het eerste contact tot het verlaten van de winkel. Mocht de pilotstudie veelbelovend zijn, waar het op lijkt, dan zal verdere implementatie van deze innovatie in de retailbranche worden onderzocht.