Een onderzoek door TMO-studenten voor het Lincherie Styling Center
Doorn – 30 augustus 2018 – TMO Fashion Business School heeft een Development Center waarin innovatieve onderzoeken met TMO-studenten en het bedrijfsleven worden geïnitieerd, vaak in samenwerking met fashion retailers en technologische bedrijven. Het doel is om samen kennis te ontwikkelen en onderzoeksresultaten te delen met de fashion sector.
Dit voorjaar is er een unieke samenwerking gestart met Van de Velde, de grootste Europese lingerieproducent, eigenaar van de Lincherie retailketen en het experience center Lincherie Styling Center in Amsterdam. Een innovatieve winkel met 1000 verschillende pasmodellen, geen voorraad en 3D scan in de paskamers.
TMO-studenten hebben in samenwerking met van de Velde onderzocht of in het Lincherie Styling Center de koopintentie en winkeltraffic verbeterd kon worden.
Design Thinking
Het bijzondere aan deze samenwerking is onderzoek met behulp van Design Thinking; een nieuwe onderzoeksmethode waarbij er in korte sprints ideeën getest werden met klanten. De kracht van Design Thinking zit ook in de multidisciplinaire brainstorm vooraf tussen studenten, innovatie-, retail- , productie- en marketingdeskundigen van Van de Velde.
In 4 weken tijd hebben de studenten diverse nieuwe etalage-uitingen en marketingexperimenten in korte experimenten getest met de doelgroep d.m.v. straatenquêtes maar ook ruim 8000 observaties. Hierbij is gekeken naar zowel het bewuste als onbewuste gedrag van de potentiële doelgroep.
Resultaat
Het resultaat is dat van de 4 ideeën er inmiddels 2 etalage-ideeën zijn geïmplementeerd. Onderzoek wees nl. uit dat een duidelijkere etalagetekst in stappen, zodat de passant makkelijk door het concept heen loopt, en het tonen van paspoppen met verschillende borstgroottes in de etalage, de stopkracht en ook de winkeltraffic vergroot.
Ook de voorstellen van de studenten voor straatmarketing worden dit najaar door Van de Velde opgepakt. Dit zijn zowel een straatrouting naar de winkel als ideeën om met andere retailers in de buurt samen te werken.