Erwin Hofstra

Docent category management en merchandise planning

Welke vakken geef je op TMO?

“Ik geef de vakken category management en merchandise planning. De afgelopen jaren heb ik als inkoopmanager voor diverse retailbedrijven gewerkt waaronder; Bever, Kruidvat en V&D. Tevens heb ik als salesmanager gewerkt voor onder andere merken zoals;  s.Oliver, RAGS, Inwear/Matinique en Peak Performance. Ik startte mijn loopbaan bij Euretco als inkoopvertegenwoordiger voor zelfstandige retailers. Het gevoel om iets te betekenen voor het succes van een retailer geeft me veel voldoening. Deze passie wil ik ook overbrengen op onze studenten, “onze toekomstige fashionondernemers”.”

 

Waarom zijn jouw vakken belangrijk als je een commerciële functie in de modebranche wil hebben?

“Ze leren je hoe bepalend de positionering en het DNA van een onderneming en de klantenbehoefte zijn voor je assortiment. Je leert een assortimentstrategie te ontwikkelen die je middels een aantal tools kunt analyseren en aanpassen. Het doel hiervan is om te leren hoe je de winst van je onderneming kunt maximaliseren. Tevens krijg je inzicht in de belangrijkste prestatie-indicatoren in de mode-industrie en leer je om op basis hiervan een inkoopplan te maken.”

 

Wat is zo leuk aan TMO?

“Een gezellige en informele leeromgeving, waarbij je les krijgt van specialisten uit de praktijk. De opleiding biedt een leerpakket waarbij studenten met alle facetten uit de modebranche worden geconfronteerd. Het is een combinatie van theorie en praktijk en een nauwe samenwerking met toonaangevende bedrijven in Nederland.”

 

Wat maakt werken in de modebranche zo leuk?

“Werken in de modebranche is zo leuk, omdat het gaat om gevoel en ratio. Iedereen heeft een mening over kleding en voor iedereen zijn er dan ook concepten die inspelen op de behoeften die hieruit ontstaan.

De branche is altijd in beweging, de klantenbehoefte verandert continue door mode en trends. Tevens zorgt de verandering in aankoopgedrag van klanten ook voor enorm veel vernieuwing op het gebied van distributie, logistiek, IT en duurzaamheid.

Werken in de mode is tevens complex en daardoor uitdagend, aangezien je met 3 seizoenen tegelijkertijd bezig bent.”

 

Beschrijf jouw vakken in een zin?

“Category management en merchandise planning geven je commerciële inzichten en analytische tools om planmatig succesvol te worden in de modebranche.”

 

Wat hoop jij studenten bij te brengen?

“Dat werken in deze branche fantastisch is door de dynamiek en complexiteit en dat succes, wordt bepaald door het gevoel voor en de vertaling van trends en de ratio van het analyseren en interpreteren van de kengetallen.”

 

Brochure
Open day
Trial study