“Branding is about so much more than what people see. It’s about how you make people feel”
Welk vakken geef je op het TMO?
Visual Marketing en Visual Retailing.
Waarom is jouw vak belangrijk als je een commerciële managementfunctie in de modebranche wil hebben?
Het is sowieso heel belangrijk om alle facetten die er binnen de modebranche zijn te doorlopen, niet alleen het vak Visual Marketing. Alles is met elkaar verweven. Ambieer je een managementfunctie is het heel belangrijk om die goede gesprekspartner te zijn voor iedere afdeling en verstand te hebben van alle aspecten binnen de modebranche. Binnen mijn vak is vooral creativiteit, conceptueel denken en het blijven analyseren van alles wat er in de wereld en direct om ons heen gebeurt belangrijk en dit alles te kunnen omzetten naar de waarden van het bedrijf in een visuele identiteit.
Waarom de stap naar het beroepsonderwijs?
Na vele jaren werkervaring in de mode- en interieurbranche is het super leuk om al die ervaringen te delen met de studenten van nu. Ze zijn slim, assertief, behendig met informatieverwerking, snel in het sociale netwerken, pakken nieuwe ontwikkelingen snel op én scheppen boeiende eigen werelden. Daar ben ik heel enthousiast over en hoe mooi is het om daar een aandeel in te hebben.
Kun je iets over jezelf vertellen en hoe je in de modebranche terecht bent gekomen?
Tijdens mijn opleiding aan de modeacademie heb ik meegedaan aan een wedstrijd uitgeschreven door Hunkemöller. Het ontwerpen van een huisstijl voor badmode én gewonnen: een modereis naar Parijs. Na mijn stage bij Hunkemöller ben ik daar gestart als ontwerpster/styliste in vaste dienst. Na zes jaar heb ik de overstap gemaakt als styliste naar womens wear voor grote mode retailers.
Aangezien ik van uitdagingen houd vond ik dat het na 13 jaar styling en ontwerp tijd was voor iets anders: Visual Merchandising.Hierbij heb ik jarenlang bijgedragen aan het inrichten en uitrollen van winkelconcepten voor onder andere Miss Etam, M&S mode, Charles Vögele, Siebel, Steps en Hudson’s Bay.
Nu ben ik naast docent Visual marketing bij TMO nog steeds zelfstandig ondernemer. Ik ontwerp interieurs voor bedrijven en particulieren en word ingezet door bedrijven voor het vakgebied Visual merchandise. Op deze manier blijf ik me op de hoogte qua ontwikkelingen in de markt.
Wat maakt het vak Visual Marketing zo boeiend?
Met Visual marketing heb je als doel om je potentiële klant emotioneel te raken en zich te laten verbinden met je brand. Visual marketing betekent letterlijk je marketing inzetten met visuele content. Hiermee wordt de inhoud bedoeld waar we naar kunnen kijken zoals afbeeldingen en video’s .
Daarnaast speelt branding een belangrijke rol binnen Visual marketing. Het omzetten van de waarden van het bedrijf in een visuele identiteit die het merk vertegenwoordigd zowel offline als online. Alle communicatie met de klant van logo’s tot huisstijl van etalage tot winkelinrichting en van webshop tot social media. Het is een vak wat altijd in beweging is.
Wat is er zo leuk aan TMO?
Kleinschalig. Docenten met ervaringen uit de praktijk. Er is veel aandacht is voor persoonlijke ontwikkeling en begeleiding én de leerstof is toegepast op de actuele ontwikkelingen binnen de modebranche.
Wat hoop jij studenten bij te brengen?
Hoe mooi is het om onze studenten te leren kijken naar de Visual marketing en branding van bestaande (fashion) bedrijven en hun eigen creativiteit daarin te laten ontwikkelen. “Leer anders kijken naar de wereld om je heen” en “het inspireren van passie voor het vak”.
Wat is jouw tip voor meisjes of jongens die later in de modebranche willen werken?
Doorzettingsvermogen en vooral veel plezier hebben in je werk. Verwacht niet dat het je aan komt waaien! En blijf vooral samenwerken want er is niets zo leuk om je successen te kunnen delen.