Barbara Erckens

Docent visual marketing
“Mode inspireert en zorgt voor een creatief brein.”

Welke vakken geef je op TMO?
“Visual Marketing, dat bestaat uit Visual Analyses en Visual Retailing. Daarnaast doe ik coaching bij onderzoeks- en stagesemester (semester 6+7) en ben ik Tutor. Ook ben ik voorlichter van TMO en geef ik voorlichting over de opleiding in het land op middelbare scholen en onderwijsbeurzen.”

Waarom zijn jouw vakken belangrijk als je een commerciële managementfunctie in de modebranche wil hebben?
“De modebranche verandert continu, de student blijft bij deze vakken op de hoogte van de innovaties en ontwikkelingen binnen deze branche. Het leren analyseren van  commerciële uitingen van een merk, conceptontwikkeling, on-en offline strategie, het inrichten van een winkel en het bepalen van de routing zorgt voor een brede oriëntatie voor de toekomstige manager.”

Wat is er zo leuk aan TMO?
“Het is een kleine school: de student is geen nummer. Het persoonlijke contact tussen student en docent is hierdoor optimaal.
De docenten komen bijna allemaal uit de modesector en hebben hierdoor veel kennis. Dit netwerk kan de student goed gebruiken voor een toekomstige stage of baan.”

Wat maakt werken in de modebranche zo leuk en bijzonder?
“Geen dag is hetzelfde! Mode inspireert en zorgt voor een creatief brein.”

Beschrijf jouw vakken in één zin.
“Het brein ontwikkelen tot conceptmatig denken, door het analyseren van de markt en commerciële merken op visuele aspecten.”

Wat hoop jij studenten bij te brengen?
“Dat ze geloven dat ze veel creatiever zijn dat ze denken!
“Out of the box” denken. Creatief worden in het zoeken naar oplossingen en het leren ‘kijken” naar innovaties in de markt en dit gebruiken in nieuwe concepten.”

Brochure
Open day
Trial study