Marjolein Mesman

Docent M&O BM1 en BM2 & onderzoeksatelier AT6 Circulair en Sustainable business

Welk vakken geef je op TMO?
‘M&O BM1 en BM2 & onderzoeksatelier AT6 Circulair en Sustainable business. Ik werk Freelance op TMO en daarnaast heb ik al 20 jaar een training-en opleidingsbureau voor modemanagement: CUBE retail.’

Beschrijf jouw vakken in één zin.
‘Bij M&O leer je hoe een organisatie effectief (doeltreffend) en efficiënt (met zo weinig mogelijk resources) op een duurzame manier waarde creëert voor haar afnemers.’

Waarom zijn jouw vakken belangrijk als je een commerciële managementfunctie in de modebranche wilt?
‘Veel mensen hebben vaak geweldige ideeën over concepten waarmee ze de (mode)markt willen bedienen. Soms als ondernemer, soms bij een bestaand bedrijf, maar een idee is nog geen winstgevend businessmodel. Winst is belangrijk voor het kunnen voortbestaan van een bedrijf. Ook een Social Enterprise of een duurzaam concept moet een sluitende begroting hebben. Bij het vak M&O leer je hoe je waarde creëert en hoe je een organisatie inricht, zodat je idee ook succesvol zal zijn. M&O is een algemeen vak dat de kern vormt van specialistische vakken als Marketing, HR of Finance.’

Wat is er zo leuk aan TMO?
‘Bij TMO worden de algemene businessvakken gekoppeld aan mode, waardoor de vakken veel leuker en interessanter zijn dan bijvoorbeeld bij een algemene managementopleiding. Daarnaast zijn de docenten echte vakmensen met veel fashion ervaring en een enorme gedrevenheid. De meeste docenten willen iets terugdoen voor de branche en voor de jeugd naast hun eigen carrières. Tenslotte is het natuurlijk een top locatie.’

Wat maakt werken in de modebranche zo leuk en bijzonder?
‘Mode is heel tastbaar, het is van iedere dag en het is een kunstvorm. Het kent hoge- en lage segmenten, het is snel en dynamisch. Mode moet er voor iedereen zijn en het liefst duurzaam. Om daar een business van te mogen maken, geeft veel voldoening. Het is een speciaal soort mensen, die in de branche werken. Ik heb als consultant ook in andere branches gewerkt, maar daar mis ik de creativiteit, het enthousiasme, het doorzettingsvermogen en de snelheid van modemensen.’

Wat hoop jij studenten bij te brengen?
‘Ik hoop studenten bij te brengen om onderzoekend te zijn. Alles altijd opnieuw te willen onderzoeken en niks zomaar aan te nemen. Ik vind het zelf ook altijd het leukst als we discussies hebben in de klas over modellen en strategieën, die studenten moeten leren. Het is geen wetenschap en management visies moet je altijd in het licht van de tijd zien. De tijden veranderen dus blijf altijd kritisch en onderzoekend.’

Wat is uw tip voor meisjes en jongens die later in de modebranche willen gaan werken?
‘Oriënteer je goed op alle mogelijkheden die er zijn en kijk niet alleen naar merken, maar kijk ook naar grote en kleine retailers voor je ervaring. Vaak hebben jongeren een slechte ervaring met werken in de winkel, waardoor ze het werken in de winkel minder leuk vinden. Maar juist de retail is heel dynamisch. Uiteindelijk bereik je daar de eindconsument, waar de hele keten zich op (zou moeten) richten. Dus zorg dat je ook een tijdje een managementfunctie in de retail gaat doen.’

 

 

Brochure
Open dag
Proefstuderen