Docent: BC1 mondeling, BC1 presenteren, BS3 Pitchen, BC4 onderhandelen, BC6 gesprekstechnieken en IC4 Interculturele communicatie, Personal Development, procesdocent bij TE4 en coach SP7
Welk vak geef je op TMO?
“Dat is heel divers. Mijn core business zijn de mondelinge communicatievakken zoals BC1 mondeling, BC1 presenteren, BC3 Pitchen, BC4 onderhandelen, BC6 gesprekstechnieken en IC4 interculturele communicatie. Daarnaast geef ik door alle semester heen personal development. Ook ben ik tutor en procesdocent o.a. bij TE4. Verder ben ik afstudeercoach en draag ik mijn steentje bij als studieadviseur.”
Waarom zijn jouw vakken belangrijk als je een commerciële managementfunctie in de modebranche wilt?
“Kort gezegd: communicatieve bewustwording en vaardigheden zijn essentieel in een coördinerende en leidinggevende functie. Alles draait om de interactie met mensen.”
Wat is er zo leuk aan TMO?
“Geografisch begint het al met de omgeving waar onze school staat. Het is ’s morgens heerlijk om bij het uitstappen het ruisen van de bomen waar te nemen en regelmatig de activiteit van onze TMO-huisdieren, zoals de eekhoorns te spotten. Daarnaast vind ik het fijn dat onze school zo kleinschalig is, waardoor je bijna alle studenten kent en de lijntjes tussen studenten en collega’s kort zijn. Ook de diversiteit van de vakken en de wijze waarop wij onze lessen vormgeven vind ik mooi.”
Beschrijf jouw vakken in één zin.
“Ze staan en/of brengen connectie, interactie, empathie, duidelijkheid, relatie, persoonlijke en professionele ontwikkeling, reflectie en motivatie. Wat hopelijk zal leiden tot welbevinden en een wenselijk succes. Kortom communicatie.
De uitdrukking ‘Do as you preach’ is hier van toepassing. De vakken waarin ik les geef, hebben mij nog bewuster gemaakt van het belang van goede communicatievaardigheden. Dit is een praktisch leidraad geworden in mijn dagelijks leven op school en privé.”
Wat maakt werken in de modebranche zo leuk en bijzonder?
“Het is in de breedste zin van het woord een explorerende en uitdagende tak van sport. Een branche die bruist en waar altijd reuring is. Daarnaast vind ik het contact met zo veel verschillende mensen heel bijzonder.”
Wat hoop jij studenten bij te brengen?
“Een stuk theoretische kennis en de inzet van communicatietools om bewustwording en inzicht te genereren in de drijfveren, het denken en handelen van mensen. Ik zeg altijd ‘het belang van mensen lezen.’ Het verbetert begrip van (wederzijds) gedrag en bevordert een positieve relatie waardoor vaak een betere samenwerking ontstaat. Daarnaast hoop ik mijn studenten bij te brengen hoe zij zichzelf met overtuiging kunnen presenteren.”
Wat is jouw tip voor meisjes of jongens die later in de modebranche willen werken?
“Blijf dicht bij jezelf. Neem dat als vertrekpunt om je ambities en dromen waar te maken. Durf te reflecteren en naar jezelf te kijken.”