Frances van Berkel

Docentcoach research methods (onderzoeksmethode)
“Een kritische houding: Plan – Act – Reflect”

Welk vak geef je op TMO?
Ik geef RM coachings in de AT6 ateliers. En doe de beoordeling van portfolio’s in semester 7. In het verleden heb ik RM vakken in semesters 1, 2 en 5 gegeven.

Waarom zijn jouw vakken belangrijk als je een commerciële managementfunctie in de modebranche wilt?
Je zou denken dat onderzoek doen niets met de modebranche te maken heeft. Als professional in de modebranche word je geconfronteerd met (onverwachte) situaties die erom vragen niet klakkeloos een mening te hebben en meteen met en oplossing te komen. In plaats daarvan kun je de zaak eens van verschillende kanten bekijken.
Het meest concreet is dat tijdens de studie als je een opdracht doet voor een opdrachtgever. Hij / zij vertelt je een situatie en daarmee ga je aan de slag. In plaats van met de oplossing komen is het zinvol en relevant om eerst eens te verkennen wat precies de situatie en het probleem is. Dan zijn onderzoeksvaardigheden en – modellen heel relevant.

Wat is er zo leuk aan TMO?
De TMO studenten hebben voor een specifieke branche gekozen en weten waarvoor ze het doen. Dat maakt ze gedreven, enthousiast en leergierig. En dat is heel fijn voor ons als docenten en begeleiders.

Wat maakt werken in de modebranche zo leuk en bijzonder?
De modebranche is een branche die echt in de samenleving staat en waarin veel nieuwe ontwikkelingen gaande zijn.

Beschrijf jouw vakken in één zin.
Nieuwsgierig zijn, weten met data en inzichten om te gaan, bezig zijn met de vraag achter de vraag, niet klakkeloos aannemen wat een ander tegen je zegt.

Wat hoop jij studenten bij te brengen?
Een kritische houding: Plan – Act – Reflect

Brochure
Open dag
Proefstuderen