TMOment Stef Bus | met cijfers kom je ver

Cijfermatig inzicht en rekenen is misschien niet waar je aan denkt als je droomt van een carrière in de dynamische modebranche, maar wel dé manier om hierin succesvol te worden. Op TMO wordt dat door docenten stap voor stap uitgelegd en leren de studenten goed om te gaan met inkoopplanningen en budgettering. Eén van die docenten is Stef Bus, die al 35 jaar retailers helpt met het maken van financiële plannen. Wij spraken Stef Bus over zijn vak en de TMO-studenten.

Je loopt al wat jaren mee op TMO. Wat heeft jou ooit in het onderwijs gebracht?

‘Dat is heel toevallig gelopen. Ik geef al 35 jaar bedrijfsadvies aan ondernemers in de moderetail en om mijn klanten verder te helpen heb ik ooit een workshop opgezet over inkoopplanning, als het ware mijn eerste kennismaking met het geven van onderwijs. In 2008 belde de toenmalige curriculummanager van TMO en tevens oud-collega mij op om op TMO rekenlessen te gaan geven. Dat deed ik volgens afspraak een half jaar en daarna liet ik TMO weer achter mij, tot diezelfde curriculummanager mij in 2014 weer belde. Ditmaal ging het om het moderniseren van het lesmateriaal voor het vak Budgetteren. Dat takenpakket breidde beetje bij beetje uit: eerst schreef ik alleen de nieuwe syllabus, daarna ging ik lesgeven aan twee klassen en uiteindelijk kwamen daar meer klassen en nieuwe verantwoordelijkheden bij. Tegenwoordig geef ik ook les in andere financiële vakken, ben ik projectcoach en begeleid ik studenten tijdens hun afstudeerstage.’

Wat vind je het leukste aan de combinatie van bedrijfsadvies en onderwijs?

‘Ik adviseer zelfstandige retailers op het gebied van logistiek: hoe zit het jaar in elkaar, wat moet je per periode inkopen en verdienen bepaalde artikelgroepen of leveranciers extra aandacht? Mode is fantastisch dynamisch, maar dat kan ook een struikelblok zijn: je moet de snelle industrie kunnen bijbenen en inzicht hebben in al je cijfers. Ik vind het heel leuk om dat zowel aan ondernemers die al jaren meedraaien uit te leggen, als aan studenten die nog een stuk jonger zijn. Cijfers en rekenen aantrekkelijk maken is een uitdaging, maar als je het eenmaal snapt is het enorm waardevol. Hoe je het op TMO leert is hoe het er in de praktijk ook écht aan toegaat. Daarnaast geeft het lesgeven me veel energie en vind ik het mooi om te zien hoe TMO’ers gedurende 3,5 jaar opbloeien tot echte professionals.’

Waarom is jouw vak het állerleukste vak op TMO?

‘Simpel gezegd: als je mijn vak goed beheerst kan je goed verdienen in de mode. Mode is een product dat doorgaans wordt gekocht vanuit emotie, probeer daar maar eens inzicht in te krijgen! Cijfers zijn een drijfveer: ze kunnen bevestigen dat je goed bezig bent, maar je ook confronteren met het feit dat je je inkoop en logistiek anders aan moet pakken. Daarnaast is het een vak waar we laagdrempelig mee beginnen: zelfs als je nog niks weet van cijfers, nemen mijn collega’s en ik je mee in die ontdekkingsreis om toch een expert te worden op dat gebied.’

Wat vind je van de TMO-studenten?

‘Wat ik iedere keer weer mooi vind om te zien, is dat ze allemaal vrij bleu binnen komen lopen en uiteindelijk als professional de school weer verlaten. De beginnende TMO-student is super ambitieus om in de mode aan de slag te gaan, maar weet nog niet precies wat hem of haar te wachten staat. Omdat TMO een opleiding van hoog niveau is, zie ik de studenten een grote ontwikkeling doormaken. Ze gaan steeds sterker in hun schoenen staan en hebben een mooie carrière voor ogen. Dat geluid hoor ik ook vaak terug van de stagebedrijven waarbij ik TMO-studenten begeleid: stuk voor stuk zijn die bedrijven onder de indruk van de professionele inzichten en persoonlijke ontwikkeling van onze studenten. Op TMO word je in ieder opzicht een volwassen persoon.’

Van welke brancheontwikkeling moeten de studenten op de hoogte zijn?

‘We staan aan de vooravond van volledig nieuwe ontwikkelingen. Denk aan digitaliseringen en automatiseringen in de winkel. Systemen zijn beter op elkaar afgestemd dan ooit, maar het is belangrijk om het menselijke component niet uit ogen te verliezen: net als de systemen moet ook de verkoper precies op de hoogte zijn van het koopgedrag van zijn of haar klanten. Dat is een manier om bestaande klanten te koesteren: door ze goed te kennen en daarop in te spelen geef je de consument reden om terug te komen. Over zowel systemen als over menselijk contact leer je veel op TMO. TMO is allround: een brede en diepe opleiding, waarmee iedereen uitermate goed terecht komt.’

Droom jij van een carrière in de modebranche en wil je jezelf op professioneel én persoonlijk vlak ontwikkelingen? Kom naar TMO Fashion Business School en bezoek op 31 maart de proefstudeerdag. Een open dag bezoeken of de brochure downloaden kan natuurlijk ook.

Brochure
Open dag
Proefstuderen