TMOment Simone Dolstra | helemaal op haar plek bij sales

Van kleins af aan wilde ze modeontwerper worden. Dat wist ze zeker. Dacht ze. Het pakte uiteindelijk anders uit en nu heeft ze helemaal haar draai gevonden in… sales! Hoe dat zo is gekomen, lees je in dit TMOment met Simone Dolstra.

Wie is Simone Dolstra en wat doet ze?

“Ik ben 24 jaar en dit jaar afgestudeerd van TMO, nadat ik eerst de mbo-opleiding Kleding & Mode had afgerond. Sinds november van dit jaar ben ik werkzaam als Trainee Accountmanager bij s.Oliver Nederland.

Is dit je eerste baan sinds TMO?

Nee, mijn eerste baan was Assisitent designer bij Summum. Ik had eigenlijk gesolliciteerd op een functie bij de productie, omdat ik er van overtuigd was dat ik dát echt wilde. Helaas was die baan al ingevuld, waarop ze mij eerdergenoemde functie aanboden. Ik ben er met veel enthousiasme begonnen, maar kwam er gaandeweg achter dat ik eigenlijk veel meer affiniteit heb met sales. Toen ik de vacature op Fashion United zag voor de functie bij s.Oliver, ben ik direct gaan solliciteren. Ik heb daar twee prettige sollicitatiegesprekken gehad. Ik voelde meteen dat het klikte. Heel fijn ook dat ik het gesprek had met mijn – toen nog mogelijk – toekomstige collega’s. Misschien denk je dat ik een soort stageplek heb, maar het woord ‘trainee’ voor mijn functie betekent alleen maar dat ik nog niet veel ervaring heb met de taken van een accountmanager..

Wat zijn je taken bij s.Oliver?

Ik ben verantwoordelijk voor de sales van QS by s.Oliver. Door mijn bijbaantje als verkoopmedewerker heb ik veel ervaring vanaf de retailkant. Ik ben destijds ook  mee geweest met de inkoop. Bij s.Oliver krijg ik de kans om ervaring op te doen aan de andere kant. Ik ben in het diepe gegooid, maar tegelijkertijd word ik heel goed begeleid. Zo voerde ik onlangs een verkoopgesprek, samen met een collega. Na afloop gaf zij mij feedback en in het gesprek dat ik daarna zelf voerde kon ik de verbeterpunten meteen toepassen.

Mijn taken bestaan uit twee facetten: klantgesprekken voeren in onze showroom tijdens het verkoopseizoen én contact leggen met oude en nieuwe klanten. Het terughalen van oude klanten is een mooie uitdaging. s.Oliver is namelijk een poosje weggeweest uit Nederland en had de showroom verplaatst naar Brussel. Nederlandse retailers bleken het toch lastig te vinden om helemaal naar België te reizen, waardoor we klanten zijn verloren. Die ga ik nu weer proberen te verleiden om hun inkoop bij ons te doen.

Hoe haal je nieuwe klanten binnen?

Het werven van nieuwe klanten vind ik ook heel leuk. We hebben een overzichtskaart gemaakt met Google Maps waarop stippen staan in drie kleuren: bestaande klanten, voormalige klanten én plekken waar nog geen klanten van ons zitten. Wat die laatste groep betreft: ik kijk dan naar plaatsen waar voorheen wel afnemers van ons zaten en welke andere retailers daar mogelijkerwijs interesse hebben in onze items. Daar ga ik dan eerst een kennismakingbezoek bij afleggen en laat er ons magazine achter. Hopelijk volgt daarna een bezoek aan onze showroom in Almere.

Verder heb ik een heel plan opgesteld om de komende tijd de gehele grensregio plus de kustplaatsen te bezoeken. Reden hiervan is dat s.Oliver een Duits merk is en dat heel veel Duitsers ons land bezoeken. We merken dat veel Duitsers de voorkeur geven aan items die wij in Nederland inkopen, omdat die doorgaans een wat vlottere uitstraling hebben dan de Duitse mode. Mijn taak is het om retailers in plaatsen waar veel Duitse bezoekers komen te overtuigen van dit feit.

Hoe ben jij met mode bezig in je baan?

Dat het maken van kleding niet mijn ding was, had ik op het mbo al ontdekt. Bij de afdeling design bij mijn eerste baan, kwam ik erachter dat ook dát niet was wat ik wilde. Nu ik bij sales zit, ben ik weliswaar niet direct bezig met het maken van mode, maar ik moet natuurlijk wel constant de trends volgen om onze klanten goed te kunnen adviseren. Verder vind ik mode gewoon een interessant product.

Hoe heeft TMO je voorbereid op het werk dat je nu doet?

Ooh, dat is eigenlijk heel veel! Om te beginnen heb ik in mijn huidige functie veel aan de lessen financieel. Het was niet echt mijn favoriete vak en ik vond het best pittig, maar ik pluk er nu wel de vruchten van. Zaken als omzetsnelheid en rentabiliteit komen me goed van pas. Verder heb ik tools gekregen op TMO die ik kan gebruiken in gesprekken met klanten en zeker richting nieuwe klanten. Dat leer je wel bij de lessen marketing.

Wat is je leukste herinnering aan TMO?

Oei, dat zijn er zo veel. Ieder stukje van de opleiding was leerzaam. Maar het léukste… als ik dan toch iets moet noemen, springen voor mij de feestjes van Changeant er wel uit. Ik ben actief geweest in de galacommissie en de magazinecommissie, dus dan zit je er middenin. Verder woonde ik achter café De Keizer waar iedereen zo’n beetje kwam. Naast mijn activiteiten voor de studentenvereniging, ben ik voorzitter geweest van de studentenraad. Ik vond het belangrijk om naast mijn studie dit soort dingen te doen. Ik heb er geleerd om makkelijker op dingen af te stappen en moeite te doen voor dingen die wat minder leuk zijn. Ik heb er echt doorzettingsvermogen door gekregen. Daarnaast is het goed voor je cv.

Wat is je vervelendste herinnering aan TMO?

Haha, dat is zonder twijfel de buurthaan! Niet te doen dat beest.

Waarom heb je destijds eigenlijk gekozen voor TMO?

Vanaf dat ik in groep 3 van de basisschool zat, wilde ik ontwerper worden. Geen idee waar dat vandaan kwam, want ik had geen voorbeelden in mijn familie wat dat betreft. Na de middelbare school ben ik eerst de mbo-4 opleiding Mode & Kleding gaan doen. Daar kwam ik tot de conclusie dat ik niet echt blij werd van het zitten achter een naaimachine. Tijdens de opleiding heb ik diverse collecties mogen maken. Daar heb ik in mijn werk nog steeds profijt van. Na het mbo wist ik niet wat ik verder wilde en heb ik een tussenjaar genomen. Toen ik me weer ging oriënteren, schoot me te binnen dat een moeder van een vriendin het ooit had gehad over TMO. Ik ben naar de Open dag gegaan en wist het toen meteen: dít is het! Alles klopte: de sfeer, het gemoedelijke, het kleinschalige én natuurlijk de opleiding zelf die heel breed is. Op de Open dag kreeg ik daar meteen al een heel goed beeld van, want alle vakken en onderdelen passeerden wel de revue. De verwachtingen die ik vanaf die dag had van TMO zijn helemaal uitgekomen.

Wat is jouw – gouden – tip voor studenten?

Blijf niet hangen in iets als je weet dat het eigenlijk niet is wat je wil. Als het niet goed voelt, ís het ook meestal niet goed voor je. Dus: ga op je gevoel af, dan zit je altijd goed!”

Wil je ook in de dynamische fashion- of lifestylebranche werken? Op TMO leer je alles wat je hiervoor nodig hebt. Meld je aan voor een open dag en kom langs!

Brochure
Open dag
Proefstuderen