TMOment met Stefanie Pessers | VIA VAI

Stefanie is zo ongeveer geboren in het leer. Haar opa en haar oom verkopen het en haar vader maakt er schoenen van. Geen wonder dat Stefanie de liefde voor het materiaal heeft overgenomen en ‘in de schoenen’ is gegaan. Ze heeft er zelfs een speciale aanvullende cursus voor gevolgd in Milaan.

Wie ben je en wat doe je?
“Mijn naam is Stefanie Pessers, ik ben 24 jaar, begin 2021 afgestudeerd van TMO en ik werk als Styling & Product Developer bij VIA VAI.

Wat heb je sinds TMO gedaan?
Direct na mijn afstuderen mocht ik de allereerste brandstore van VIA VAI, het bedrijf van mijn vader, openen in Amsterdam. Ik mocht een oud winkelpand in ‘de 9 straatjes’ helemaal van scratch af aan omtoveren tot een mooie winkel. Ik kreeg dus meteen de volle verantwoordelijkheid voor de winkel. Van het dagelijkse contact met de klant heb ik heel veel geleerd. Ik vond het echt een superleuke ervaring. Na een jaar kon ik de winkel met een gerust hart loslaten en kreeg ik de kans om naar het buitenland te gaan om me te specialiseren als styling & product developer.

Waarom heb je bij Arsutoria in Milaan een schoenspecialisatie gedaan?
Bij deze school kon ik een specialisatiecursus doen van zes weken. Dat klinkt als niet veel, maar je wordt echt helemaal ondergedompeld en leert alle aspecten kennen van het maken van schoenen. Van patroontekenen tot het in elkaar zetten achter de naaimachine van de schoen. Maar ook allerlei regels die er gelden voor de verschillende soorten schoenen komen aan de orde. Ik heb er veel geleerd over het hele productieproces; basiskennis die ik nog elke dag gebruik in mijn werk.

Daarna ben ik twee weken in een van onze leerlooierijen geweest om er het hele proces, van huid tot leer te doorlopen. Daar leerde ik alle eigenschappen die elke huid en dus elk soort leer heeft. De leerlooierij waar ik deze kennis mocht opdoen, produceert onder andere het leer voor Dior.

Wat zijn je taken als Styling & Product Developer?
Heb je even…? Samen met ons team beginnen we voor de nieuwe collectie (die over ruim een jaar in de winkel ligt, red.) met het kijken naar trends en halen daar thema’s uit. Samen met het Styling & Design team ga ik dan shoppen in een aantal grote steden in Europa, zoals Kopenhagen, Milaan en Antwerpen. Aan de hand van wat we hebben gezien, maken we een vertaling naar ons merk en wordt de grove aanzet gemaakt voor de nieuwe collectie. Vervolgens ga ik met mijn vader naar de materialenbeurs in Milaan. Thuis laten we de opgestuurde kleurboeken en geselecteerde huiden eerst eens goed op ons inwerken. Als de prototypes in Waalwijk arriveren, worden deze net zo lang aangepast totdat ze helemaal perfect zijn qua look en pasvorm. Eens in de twee maanden ga ik naar Portugal om de vinger aan de pols te houden in de productie. En o ja, ik moet ook de prijzen bepalen; zowel die van de inkoop als voor retailers- en de consumentenprijs.

Ik doe dus best veel, maar vooral veel verschillende dingen. Het leukste vind ik het collectioneren. Als alles dan uiteindelijk in de winkels ligt, ben ik best wel trots.

Hoe heeft TMO je voorbereid op het werk dat je nu doet?
Aan de lessen over onderhandelen bij HRM heb ik echt heel veel gehad. Vooral de scenes die je moest spelen in de klas waarbij de een de fabrikant speelde en de ander de inkoper. Productie en Trend spotten kan ik me nog goed herinneren, evenals de lessen over finance. Maar ook de lessen over Excel en het schrijven van een goede e-mail waren heel nuttig. Ik heb veel geleerd van de modebranche zelf waar je natuurlijk drieënhalf jaar lang met je neus in hebt gezeten en zo’n beetje alle facetten van in de basis voorbij hebt zien komen.

Wat is je leukste herinnering aan TMO?
Mijn hele studententijd. TMO voelde als een grote thuishaven. Het was gewoon iedere dag gezellig in Doorn! Het is een hechte gemeenschap. Ik was ook lid van de studentenvereniging. Al mijn vriendinnen in mijn woonplaats Amsterdam zijn oud-TMO’ers en ze werken allemaal in de modebranche. Je hebt daardoor zakelijk ook iets aan elkaar.

Waarom heb je destijds eigenlijk gekozen voor TMO?
Toen ik voor de keuze stond voor een vervolgopleiding, ben ik bij verschillende Open dagen geweest. Bij die op TMO kreeg ik direct een warm gevoel. Je werd er persoonlijk welkom geheten door de zittende studenten, waardoor je je geen nummer voelt. Het kleinschalige trok me heel erg aan.

In welke mate ben je nog verbonden met TMO?
Ik volg TMO op social media op de voet. Als ik een vacature heb, gaat die steevast naar TMO. Meestal komt daar wel een toppertje vandaan.

Heb je nog tips voor huidige studenten of scholieren die zoeken naar een vervolgopleiding?
Tegen huidige studenten zou ik willen zeggen: geniet vooral heel erg van je tijd op TMO. Maak plezier, maar maak zeker ook gebruik van je school. Je docenten zijn er niet voor niets. Vraag gerust om advies als je bijvoorbeeld een stage zoekt en het niet lukt zoals jij wil. Ik zou bijvoorbeeld stage gaan lopen in Shanghai toen opeens corona uitbrak. Mijn docent hielp mij bij het vinden van een andere stageplek in Nederland.

Tegen scholieren die nog zoeken: Als je hart bij de modebranche ligt, zou ik absoluut naar TMO gaan! Je krijgt er een goede basiskennis die je helpt om je droombaan te vinden in de fashion.”

Brochure
Open dag
Proefstuderen