TMOment met Anniko de Jong

Ze solliciteerde naar een baan als inkoper, werd aangesteld als shopmanager en heeft zo haar passie ontdekt voor visual merchandising. “Ik zorg ervoor dat de winkels er mooi en aantrekkelijk uitzien.” Maar de taken van deze bezige bij reiken nog veel verder dan dat.

Wie ben je en wat doe je?
‘Mijn naam is Anniko de Jong, ik ben 28 jaar en afgestudeerd aan TMO in 2017. Ik werk als visual merchandiser bij COCO maison, één van de merken van meubelgroothandel Habufa.

Wat heb je sinds TMO gedaan?
Na mijn afstuderen ben ik eerst zes weken, samen met mijn zus, een rondreis door Australië gaan maken. Ik vond eigenlijk wel dat ik dat verdiend had na zo veel jaar op school te hebben gezeten, haha. Toen ik terugkwam van onze reis, ben ik meteen gaan solliciteren bij Pieces, onderdeel van Bestseller. Daar ging ik aan de slag als assistent-shopmanager. Na een goed half jaartje, kwam er in mijn woonplaats Eindhoven een nieuwe winkel, Stradivarius. Dat leek me wel wat en ook daar kreeg ik een baan als assistent-shopmanager. Na een paar maanden bleek dit toch niet de juiste plek te zijn voor mij. Gelukkig wilden ze me bij Pieces graag terug hebben en boden ze me een baan aan als shopmanager. Een van de dingen waar ik toen dagelijks mee bezig was, is om te kijken welke producten het beste waar kunnen staan. Dat vond ik zo leuk, dat ik steeds meer de kant op ben gegaan van visual merchandising. En dat is wat ik nu alweer twee jaar doe bij COCO maison.

Wat is COCO maison voor een bedrijf?
COCO maison is een bedrijf in woondecoraties zoals lifestyle-items, kleinmeubelen, verlichting en vloerkleden. Je vindt onze artikelen zowel online als in een groot aantal shop-in-shops, onder andere bij Intratuin en Trendhopper. COCO maison is onderdeel van Habufa meubelen.

Wat zijn jouw taken binnen het bedrijf?
Ik heb best een flink takenpakket. Om te beginnen ben ik medeverantwoordelijk voor twintig shop-in-shop franchisers. Ik ondersteun hen in de styling en inrichting. Daarnaast ga ik wekelijks naar drie grote B2B inkoopcentra en zetten we regelmatig nieuwe shops op. Verder maak ik de aanvulorders en zorg ik dat de COCO maison artikelen in de showroom van Habufa er elk half jaar weer netjes bij staan. Sinds kort ben ik ook verantwoordelijk voor het productieproces van het COCO magazine. Dat betekent zorgen dat de teksten en fotografie tijdig worden aangeleverd en het begeleiden van de lay-out.

Hoe heeft TMO je voorbereid op het werk dat je nu doet?
De lessen op het gebied van shopmanagement en productkennis hebben me zeker geholpen. Het grappige is dat het vak visual merchandising me op school niet heel erg aansprak. Het is voor mij vooral iets geweest waar ik in ben gegroeid.

Wat is je leukste herinnering aan TMO?
Dat is toch wel mijn vriendinnengroep die ik aan TMO over heb gehouden. Ontstaan vanuit het Trend Event waar we met studenten van verschillende semesters werden gemengd. We zijn met zo’n twaalf meiden en hebben nog steeds regelmatig contact met elkaar. Wat betreft de school zelf vond ik de kleinschaligheid wel heel fijn en de docenten die weten waar ze het over hebben omdat ze midden in de praktijk staan.

In welke mate ben je nog verbonden aan TMO?
Eigenlijk niet; buiten mijn vriendinnengroep dan en de mailings die ik zo nu en dan ontvang. Maar ik zou zó teruggaan! Je studententijd is toch het mooiste dat er is. En wie weet krijgen we in de toekomst wel stagiaires van TMO bij Habufa. Dat zou ik best leuk vinden.

Waarom heb je destijds gekozen voor TMO?
Op de studiekeuzebeurs in Eindhoven kwam ik een stand tegen van TMO. Daar stonden een stel studenten wel zo enthousiast te vertellen over de opleiding, dat ik meteen geïnteresseerd was. Mode sprak me altijd al wel aan. Nadat ik de open dag had bezocht was ik definitief verkocht. Zelf heb ik wat langer gedaan over het voortgezet onderwijs en daardoor was ik best onzeker geworden. Maar het is me alles meegevallen en ik heb een geweldige tijd gehad op TMO. En het leuke is: mijn nichtje is daarna ook TMO gaan doen.

Heb je nog een advies voor huidige studenten of net afgestudeerden?
Ik zou zeggen: neem de tijd om uit te vinden wat bij jóu past. Door in de praktijk te gaan werken ben ik er achter gekomen dat visual merchandising helemaal bij me past.’

Brochure
Open dag
Proefstuderen