TMOment Melissa Karadana | de positie van vrouwen in de industrie

Ze vindt mode nog altijd een interessant gebied om in te werken, maar heeft door haar ervaringen in het buitenland wel een andere kijk gekregen op de productieketen ervan. Dat betekent niet dat ze fashion de rug heeft toegekeerd: integendeel! Melissa zet zich in voor een eerlijke supply chain op basis van gendergelijkheid.

Wie ben je en wat doe je?

‘Ik ben Melissa Karadana en ben een flink aantal jaren geleden afgestudeerd van TMO. Sinds dit jaar werk ik als Program Manager voor SheSupplies. Een stichting die de positie van vrouwen in de supply chains van onder andere de mode- als voedingsindustrie wil verbeteren.’

Je hebt sinds TMO al van alles gedaan. Vertel!

‘Ja, dat klopt. Ik weet al heel lang dat ik sowieso niet altijd in Nederland wil werken. Ik hou van reizen en andere culturen. Na mijn afstuderen ben ik al vrij snel naar China verhuisd om er te gaan werken voor een internationaal bedrijf. Na ongeveer een half jaar ben ik naar Istanbul gegaan en heb daar achtereenvolgens voor drie bedrijven gewerkt. Telkens kreeg ik een mooi aanbod voor een betere en uitdagender functie.’

Toen opeens ontwikkelingshulp?!

‘Na zes jaar in de mode, vroeg ik mezelf af ‘wil ik dit nog wel?’ Ik zag steeds meer de misstanden die er heersen in de productieketen. Nadat ik enkele studies had gedaan in de ontwikkelingssector kwam ik in contact met iemand van FundLife; een stichting die zich op de Fillipijnen inzet voor vrouwen en meisjes. In maart 2020 ben ik daar aan de slag gegaan als Program Director. Toen corona uitbrak heb ik mijn activiteiten voor FundLife kunnen voortzetten vanuit Schotland, waar mijn vriend vandaan komt.’

SheSupplies: een logisch gevolg?

‘Dat zou je wel kunnen zeggen, ja. In de hele keten is het risico voor vrouwen het grootst. Ze worden minder betaald, werken in mindere posities en krijgen te maken met geweld. 75% van de productie in de fashionindustrie wordt gedaan door vrouwen en in de voedingsindustrie is dat 50%. Onze missie is om bewustwording te kweken bij bedrijven. Vaak is het helemaal geen kwade wil, maar is er gewoon te weinig kennis en menskracht om hier voldoende aandacht aan te besteden. Wij helpen bedrijven met de focus op inkoop en sourcing om hier verbetering in te brengen.’

Wat zijn jouw taken?

‘Onze strategie bestaat uit twee componenten: bewustwording en begrip opbouwen bij bedrijven én capaciteit vergroten van genderbewuste inkoop. Die bewustwording doen we door middel van het maken van een podcast, het geven van workshops en het organiseren van events. Het tweede deel van onze strategie doen we door middel van een driestappenplan. Als we met een bedrijf in gesprek gaan, doen we eerst een assessment. Van daaruit schrijven we een aanbevelingsrapport waar we vervolgens samen met het bedrijf mee aan de slag gaan. Eigenlijk doe ik al deze werkzaamheden samen met de oprichtster van SheSupplies en nog een medewerkster. We worden hierbij ondersteund door enkele stagiaires.’

Hoe ben jij met mode bezig in je functie?

‘Doordat ik met mode- en productiebedrijven praat. Ik vind mode nog altijd een interessant gebied om in te werken en mee bezig te zijn. Mijn kijk erop is alleen veranderd. Toen ik begon op TMO had ik nog echt het beeld van een ‘glamour wereld’. Dat is wel gekanteld. De achterkant van die wereld is niet overal even mooi. Daar wil ik iets aan doen.’

Wat heb je geleerd op TMO waar je nu nog profijt van hebt?

‘We hadden zo veel verschillende vakken. Ik denk dat ik die allemaal wel ergens gebruik in mijn werk. Wat me vooral heeft geholpen waren de projecten. Daarmee leer je echt hoe het er in de praktijk aan toe gaat en wat er allemaal bij komt kijken voordat een kledingstuk in de winkel ligt.’

Wat is je leukste herinnering aan TMO?

‘Dat zijn toch wel de herinneringen aan mijn klasgenoten en de vriendschappen die daaruit zijn ontstaan. Absoluut highlight is voor mij de fashion show die we mochten organiseren. Ik herinner me dat ik toen heel veel met bedrijven heb gesproken om te vragen of wij hun kleding mochten gebruiken voor de show.’

Waarom heb je destijds eigenlijk gekozen voor TMO?

‘Ik was gefascineerd door grote merken en de manier waarop ze campagnes maakten. Dat wilde ik ook, dacht ik toen nog. Vooral de businesskant van TMO sprak me heel erg aan. Inmiddels vind ik het veel interessanter om bezig te zijn met waar al die kleding vandaan komt. En me vervolgens in te zetten om mensenrechten te verbeteren en de positie van vrouwen in de keten aan te sterken.’

In welke mate ben je nog verbonden aan TMO?

‘Ik weet dat ik altijd terechtkan bij mensen van TMO, dat is fijn. Toen ik op de Filipijnen iets wilde doen om het vrouwenvoetbal te promoten, heb ik contact opgenomen met Jürgen Schefczyk. Ik wist dat hij een lijntje had met de KNVB en dat hij me misschien kon helpen. Ook nu heb ik weer contact met TMO en ben ik in gesprek over mogelijke stageplaatsen bij SheSupplies. En wie weet kom ik over een tijdje wel eens een gastles geven om te vertellen over mijn ervaringen!’

Welke tip heb je voor huidige studenten?

‘Kijk niet alleen naar wat er aan de buitenkant is, maar ook naar wat er nog meer achter zit. En wat je daarin kunt betekenen. Er liggen veel mogelijkheden en kansen om te groeien. Bewustwording is belangrijk.’

Wil je ook leren hoe het beter kan in de mode-industrie? Op TMO leer je alles over duurzaamheid in de fashion. Kom naar de open dag en je meld je aan.

Brochure
Open dag
Proefstuderen