TMOment Gerard Werkhoven

Wie ben je en wat doe je?
“Mijn naam is Gerard Werkhoven, ik ben 59 jaar en geboren en getogen in Utrecht waar ik nog altijd met veel plezier woon. In het dagelijks leven adviseer ik ondernemers en sinds een paar weken ben ik verbonden aan TMO als docent Management en Organisatie.

Wat heb je met mode?
Mijn roots liggen in fashion. Op mijn 23e ben ik begonnen met mijn bedrijf Steppin’ Out. Ik begon in Utrecht met een kleine winkel met Amerikaanse tweedehands kleding. Na enkele jaren hadden we een omzet van 1 miljoen euro op 35 vierkante meter.  In 2011 heb ik het bedrijf verkocht met 150 mensen in dienst, 14 fysieke winkels en een grote webshop. Na de verkoop van Steppin’ Out ben ik gestart met mijn adviesbureau.
De ondernemers, die ik coach en adviseer komen deels uit de detailhandel en fashion en verder uit allerlei andere bedrijfstakken waaronder digitale. Heel breed dus.

Hoe ben je bij TMO beland?
Via TMO-docent Stef Bus. Via hem ben ik gevraagd om in de vakjury van het Business Plan project en de Meester Koetsier Award te komen. Daar heb ik met heel veel plezier ja tegen gezegd. Ieder half jaar beoordelen wij de business pitches van studenten. Ik kijk daarbij vooral naar strategie, het bouwen van het bedrijf, de inhoud van het concept, haalbaarheid, financiering, klopt je merknaam etc.
Ik zit nu anderhalf jaar in de jury. Tijdens de laatste pitches sprak ik aan TMO-directeur Theo Rauch en clustermanager Joost Tukker een lang gekoesterde wens uit, namelijk lesgeven.
Een week later belden ze me: ‘we hebben een mooi vak voor je!’. En nu geef ik dus twee ochtenden in de week les aan semester 3 studenten.

Waarom wilde je lesgeven?
Zoals veel docenten die uit de beroepspraktijk komen, vind ik het ook leuk om kennis te delen.
De studenten hebben zo’n beetje dezelfde leeftijd als mijn kinderen dus ik begrijp hun taal. Het is gewoon ontzettend leuk om te doen. Én het is fijn om collega’s te hebben! Die heb ik als zelfstandig ondernemer eigenlijk nooit echt gehad.

Hoe zien jouw lessen eruit?
Vooral levendig. Ik houd van interactieve sessies met veel vragen. Ik pak een onderwerp uit de lesstof en dat probeer ik te verrijken met voorbeelden uit mijn eigen praktijkervaring. Dingen concreet maken; daar leren studenten volgens mij het meest van.
Ook vind ik het leuk om studenten zaken te leren die niet precies binnen het vak vallen maar wel heel waardevol zijn, zoals een netwerk opbouwen via LinkedIn. Ik zie de uitnodigingen van mijn klassen dan ook graag tegemoet!“

Brochure
Open dag
Proefstuderen