TMOment Claudia van der Plas

Wie aan mode denkt, denkt vaak als eerste aan kleding. Maar wat te denken van je schoenen, bijbehorende tas en andere accessoires? Claudia wordt hier helemaal blij van en heeft dan ook een werkplek gevonden waar ze een combi kan maken met haar andere passie: marketing. Niet voor niets heeft ze de INretail Award gewonnen met haar afstudeeronderzoek naar webshop-personalisatie.

 Wie ben je en wat doe je?
“Ik ben Claudia van der Plas, 23 jaar en in februari 2018 afgestudeerd aan TMO. Inmiddels werk ik nu bijna een jaar op de marketingafdeling van Omoda. Tijdens mijn opleiding kwam ik er namelijk achter dat ik marketing ontzettend interessant vind. Neem daarbij mijn passie voor mode die ik al jong had en de match is gemaakt. De afdeling waar ik werk bestaat uit ongeveer 25 mensen; best groot dus. Ik ben verantwoordelijk voor de e-mailmarketing  specifieke Costumer Journeys en campagnes voor de Belgische en Duitse markt. Op dit moment speelt zich dit voornamelijk af via online kanalen en hebben we één fysieke winkel in Antwerpen. Er zijn dus volop groeimogelijkheden aanwezig. Om daaraan mee te werken, vind ik een mooie uitdaging.

Wat heb je sinds TMO gedaan?
Na mijn afstuderen, ben ik direct gaan solliciteren. Ik heb toen echt gericht gezocht naar die combinatie van marketing en mode en kwam al vrij snel uit bij Omoda. Schoenen is een interessante en uitdagende branche. Mensen wisselen nu eenmaal meer van kleding dan van schoenen of tas. Dat betekent dat je de klant aan je moet  zien te binden door te focussen op service en kwaliteit. Ik houd wel van een uitdaging, dus ik ben helemaal in mijn element!

Hoe heeft TMO je voorbereid op het werk dat je nu doet?
Op TMO leer je eigenlijk wel alle aspecten van de modebranche kennen. Bij Omoda hebben we alles in house, zoals een eigen inkoopafdeling  de productie, een groot distributiecentrum en een eigen marketingafdeling. Doordat ik op TMO van al die aspecten iets heb geleerd, zie ik nu heel goed de verbanden tussen de verschillende afdelingen. Dat helpt mij enorm in het nemen van de juiste beslissingen. Verder vind ik de opbouw in theorie (vooral in de eerste 2 semesters) en praktijkprojecten goed. Ik vind het belangrijk om mijzelf te blijven ontwikkelen en nam dan ook het liefste de rol van manager op me tijdens de projecten, waar ik veel van heb geleerd.

Wat is je leukste herinnering TMO?
Dat is zonder twijfel het winnen van de INretail Award. Ik had in een weddenschap met mijn vader afgesproken dat ik minstens een 8 zou halen voor mijn scriptie. Als je dan die prijs wint, is dat echt de kers op de taart! De tweedaagse inspiratiereis naar Berlijn die ik hiermee won, heeft me ook veel gebracht. Toen we in Berlijn beurzen bezochten en Edwin Belt van INretail mij aan een groot aantal mensen voorstelde, viel bij mij eigenlijk pas het kwartje waarom die prijs zó belangrijk is. Zo heb ik heb er veel mensen kunnen spreken die geïnteresseerd waren in mijn onderzoek.

Waarom heb je destijds gekozen voor TMO?
Ik wist op mijn twaalfde al dat ik TMO wilde doen. Mijn moeder werkt aan de designkant van de mode, maar zelf was ik meer geïnteresseerd in de businesskant. TMO bleek hiervoor de beste uitkomst te zijn. Op de open dag was ik dan ook meteen om!

In welke mate ben je nog verbonden aan TMO?
Op dit moment begeleid ik twee studenten van TMO met hun AT6-traject. Echt supertof om dat te doen. Ik zie er naar uit om in juli hun presentatie mee te maken op TMO. Verder heb ik nog steeds regelmatig contact met verschillende docenten en kom ik andere oud-TMO’ers tegen in mijn werk. Ik zou het ook best leuk vinden om een keer op een open dag mee te helpen.

Heb je nog een advies voor huidige studenten of net afgestudeerden?
Laat je niet gek maken door je omgeving! Als jij een helder doel voor ogen hebt, gá er dan voor en laat je niet van de wijs brengen. En lukt het even niet, zie dat dan als een groeimoment. Je mag er best van balen maar zet door, dan komt het uiteindelijk goed en staat je een mooie carrière te wachten.”

Brochure
Open dag
Proefstuderen