Op TMO Fashion Business School sta je al tijdens je studie met één been in de praktijk. Dit komt mede door de docenten die zelf jarenlang in de modebranche hebben gewerkt. Wij spraken Barbara Erckens, docent Visual Marketing, over haar passie voor retail en haar carrière bij TMO, die al in de jaren ’90 begon.
Sinds 2019 werk je bij TMO, maar jouw TMO-carrière is eigenlijk al veel eerder begonnen natuurlijk. Hoezo ben jij zelf TMO gaan doen?
Voordat ik in 1992 begon aan TMO, wilde ik eigenlijk kunstacademie gaan doen. Dat raadden mijn ouders mij af, omdat dat een hele creatieve opleiding is waar de carrièreperspectieven niet zo ruim zijn – tenzij je écht heel creatief bent en bekend kan worden als ontwerper. Ik was ook best goed in leidinggeven, dus ik bedacht me dat een creatieve praktijkgerichte opleiding, gecombineerd met management, het beste bij mij zou passen. En toen kwam TMO om de hoek kijken!
En nu werk je bij TMO. Wat doe je precies?
Dat is best veel! Ik heb altijd bij WE Fashion gewerkt als store manager en visual merchandiser, dus toen ik zag dat er een vacature openstond voor docent Visual Marketing, voelde dat meteen als een goede match. Het onderwijs leek me leuk omdat ik altijd assistentes heb opgeleid tot store managers en daarnaast zit het in mijn bloed: mijn ouders zijn allebei docent geweest. Nu geef ik de vakken Visual Analysis en Visual Retailing. Wat zo fijn is aan het feit dat ik retailervaring heb, is dat ik studenten nu precies kan uitleggen hoe een winkel logisch ingedeeld kan worden en daarbij praktijkvoorbeelden kan noemen. Naast mijn werk als VM-docent, ben ik ook tutor, coach ik bij alle projecten het VM-gedeelte en geef ik voorlichtingen. Ten slotte ben ik ook expertcoach in het onderzoekssemester en hoofdcoach in het stagesemester. Die afwisseling is fantastisch – ik doe nooit hetzelfde. Net als in de retail is het werk op TMO heel dynamisch.
Je hebt dus bij WE Fashion gewerkt, kun je ons meenemen in je carrière?
Na TMO begon ik als assistent store manager bij WE in Den Bosch. Toen mijn werkgever al snel merkte dat ik meer in mijn mars had, kreeg ik een eigen filiaal aangewezen in Venlo. Daar kwamen hele interessante vraagstukken aan bod op het gebied van personeelszaken: hoe motiveer je personeel om mee te gaan in de ambitie van de winkel? Na Venlo heb ik heel wat filialen gezien als store manager. Het allerleukste aan werken in de retail is toch wel dat je als store manager echt een eigen winkel aangewezen krijgt. Het is je eigen winkel, dus echt je eigen verantwoordelijkheid. Ook krijg je op hele jonge leeftijd kans om leiding te geven en dat zie je verder bijna nergens. Van jong leren hoe je kan leidinggeven ga je de rest van je leven profijt hebben.
In semester 1 en 2 doen TMO-studenten retailwerkervaring op. Hoe draagt dat jaar op de winkelvloer volgens jou bij aan de professionele ontwikkeling?
Wanneer TMO’ers binnenkomen bij bedrijven, wordt er echt naar ze geluisterd. TMO’ers hebben goed zakelijk inzicht en weten waar ze over praten. Omzet omhoog halen en medewerkers motiveren zijn bijvoorbeeld onderwerpen waar ze veel vanaf weten. Daarnaast zijn TMO’ers enorm gemotiveerd en gedreven en op de hoogte van wat ze wel of niet goed kunnen. Zo merk je echt dat vakken als Personal Development zijn vruchten afwerpen. Door hun instelling kunnen TMO’ers het meeste uit hun baan halen en dus nog veel meer leren. 90% van de TMO-alumni blijft in de mode werken, en ik hoor alleen maar goede verhalen over ze!
Waarom is retail volgens jou de allerleukste bedrijfstak voor TMO’ers?
Het is enorm dynamisch. Je bent de hele dag bezig met andere dingen en geen dag is hetzelfde. Ik raad studenten wel aan om bij meerdere bedrijven te kijken. Blijf dus niet 25 jaar bij hetzelfde bedrijf hangen, maar probeer zoveel mogelijk informatie op te doen.
Heeft het verhaal van Barbara jou geïnspireerd en zie jij een carrière in de mode- en lifestylebranche zitten? Kom dan naar een van onze open dagen of vraag een brochure aan.