In TMO Podium geven oud-studenten een inkijk in hun huidige werkveld. Wat zijn ze na TMO gaan doen? En hoe heeft hun studie hen voorbereid op hun huidige functie? Deze week: Sophie de Regt, die in 2012 afstudeerde en nu na een eigen sieradenmerk het nieuwe schoenenmerk Lily Laurel is gestart.
Wat ben je na je afstuderen op TMO gaan doen?
Na TMO heb ik een halfjaar gewerkt voor mijn sieradenmerk Jewellery by Sophie. Daarna ben ik gaan werken voor McGregor, naast mijn werkzaamheden voor Jewellery by Sophie.
Wat heb je geleerd van het zelfstandig ondernemer zijn?
Van zelfstandig ondernemen leer je heel veel. Ik doe namelijk bijna alles zelf voor Jewellery by Sophie en Lily Laurel. Soms vergeet je hoeveel daarbij komt kijken. Er zijn zo veel dingen waar ik mij tijdens een werkdag mee bezig houd, dat de dagen voorbijvliegen. Het is een valkuil om te denken dat mensen automatisch in je webshop shoppen nadat deze is gelanceerd. Zo werkt het niet: Je moet zelf traffic opbouwen. Zelfstandig ondernemer zijn is heel leuk en dat het werk nooit stopt. Ook niet tijdens weekenden.
Je bent nu een schoenenmerk begonnen. Hoe kwam je op dat idee?
Tijdens het faillissement van McGregor kreeg ik het idee om een schoenenmerk te beginnen. Ik wist niet of er een doorstart zou komen en of ik mijn baan kon behouden. In die onzekerheid wilde ik niet blijven hangen.
Het stond vast dat ik zelfstandig wilde ondernemen. Al wist ik nog niet helemaal wat ik dan wilde doen. Ik had Jewellery by Sophie al, maar daar kon ik niet van leven. Uiteindelijk ben ik bij schoenen uitgekomen, naast sieraden namelijk nog één van mijn passies. Via een agent was de stap naar een eigen schoenenmerk ineens bereikbaar.
Hoe anders is het maken van schoenen anders dan het maken van sieraden?
Het is heel anders. Bij de productie van schoenen ben ik veel meer afhankelijk van anderen. Dat is soms lastig. Mijn sieraden produceer ik zelf, met de hand, en daar ben ik dus alleen afhankelijk van de leveranciers van edelstenen, parels, en andere onderdelen. Bij Lily Laurel ben ik volledig afhankelijk van de producent en mijn agent. Voor de schoenen moet ik al tijdens het ontwerpen, meer dan bij sieraden, kijken wat er mogelijk is. Ik kan niet alles ontwerpen wat ik maar wil, ook omdat ik wel een goede verkoopprijs wil behouden.
Wat was/is je grootste uitdaging?
Mijn grootste uitdaging is het vinden van de juiste winkels waar Lily Laurel verkocht kan worden. Vooral het eerste seizoen was dit een uitdaging. Ik vond de samples toen nog niet goed genoeg en wilde die niet aan winkeliers tonen. Als je geen fysiek product hebt om te laten zien, is het moeilijk om je merk te verkopen. Ook is het best lastig om ergens binnen te komen als je net gestart bent.
Hoe heeft TMO je hierop voorbereid?
Er zijn zeker onderdelen die ik gebruik welke ik op TMO geleerd heb. Ik denk sowieso dat ik mijzelf op allerlei vlakken heb kunnen ontwikkelen op TMO, waar ik nu mijn voordeel mee doe. Aan het vak bedrijfsvoering heb ik bijvoorbeeld zeker veel gehad.
Wat zou je andere TMO’ers adviseren die zelf willen ondernemen?
Het is hard werken en met veel inzet gaat het lukken. Veel mensen vragen mij hoe je moet starten, maar volgens mij moet je het gewoon gaan doen. Ik kan er nog niet van leven, maar blijf erin geloven en ben ervan overtuigd dat er zeker een tijd komt dat ik ervan kan rond komen.