In het laatste jaar van de opleiding aan TMO, doen studenten onderzoek naar toepasbaarheid en eventuele implementatie van businessinnovaties voor opdrachtgevers binnen de fashion- en lifestylebranche.
Afgelopen semester deden studenten Alex Louer en Anouk Kruining onderzoek naar hoe ondernemers in Utrecht centrum blijvend geactiveerd kunnen worden om hun digitale winkelomgeving toekomstbestendig omnichannel in te vullen. Hoe creëer je een goede online- en offline klantbeleving voor jouw onderneming. Dit deden zij in samenwerking met HYPElab.
“Een onderneming zonder omnichannel, is als Utrecht zonder Dom”
Voor wie hebben jullie het onderzoek uitgevoerd?
“Wij hebben ons onderzoek gedaan voor Centrum Management Utrecht, in samenwerking met HYPElab. HYPElab is een tool die wordt ingezet om retailondernemers te activeren om technologische innovaties en veranderingen toe te passen zodat ze meer toekomstbestendig worden. Deze tool hebben wij toegepast in winkelgebied Utrecht centrum onder 15 ondernemers.”
Kunnen jullie meer vertellen over de inhoud van jullie onderzoek?
“Tijdens het onderzoek hebben wij verschillende fases doorlopen, om een beter beeld te krijgen van de ondernemingen. Hoe staan ze er voor en waar liggen nog verbeterpunten om omnichannel beter te kunnen toepassen in hun bedrijf.
In de eerste fase zijn we gestart met mystery shopping en hebben we een online observatie gedaan om vast te stellen hoe ver de ondernemers waren met hun omnichannel-strategie. Vervolgens hebben we een digiscan uitgevoerd waarin de ondernemers werden bevraagd hoe ver ze zijn met omnichannel en waar ze zich nog verder in willen ontwikkelen.”
Welk product hebben jullie opgeleverd?
“In de derde fase van ons onderzoek hebben wij verschillende toolkits opgeleverd waarmee we de ondernemers handvatten geven over onder andere visual merchandising. Hoe kunnen ze bijvoorbeeld het straatbeeld en de inrichting van de winkel verbeteren? Ook is er een toolkit voor social media omdat daar de voornaamste verbeterpunten zaten. En tot slot hebben we een toolkit samengesteld voor verbetering van de webshop en het maken van een Instagram-webshop.”
Wat hebben jullie geleerd tijdens dit onderzoekstraject?
“We hebben vooral geleerd om met een andere blik te kijken naar de ondernemer. Stel dat we zelfstandig ondernemer zouden worden, dan kijken we nu echt door de ogen van een ondernemer. Je bezoekt een winkel nu op een heel andere manier dan voorheen.
Verder is het leuk dat je leert communiceren op verschillende niveaus. Hoe je de ondernemers kan aansturen en ondersteunen bijvoorbeeld.”
Wat vonden jullie het leukste om te doen?
“Het opstellen van de toolkits vonden wij het leukste om aan te werken. We hebben allebei een passie voor marketing en social media en willen daar later ook mee aan de slag.
Maar het allerleukste is natuurlijk dat de ondernemers positieve resultaten zien en dit ook weer doorvertellen aan andere ondernemers.”
Foto: Anouk Kruining (links) en Alex Louer (rechts)