Wie TMO al wat langer volgt, weet dat ondernemerschap een belangrijk onderdeel vormt van de bacheloropleiding fashion business.
Sterker nog, ondernemerschap is ingebed in een speciale leerlijn waarbinnen studenten hun eigen bedrijf kunnen starten én een aantrekkelijke startup financiering kunnen winnen. Kartrekker van dit unieke business programma is Marcus Rueb die sinds vorig jaar verbonden is aan TMO.
Wie ben je en wat doe je (naast TMO)?
“Ik ben Marcus Rueb en werk sinds september vorig jaar bij TMO als docent Marketing & Sales. Naast lesgeven ben ik scriptiebegeleider, ben ik betrokken bij het businessplan project en de leerlijn ondernemerschap én draag ik graag bij aan de promotie van deze mooie opleiding tijdens bijvoorbeeld open dagen.
Ik kende TMO al als fashionondernemer maar ook als ouder. Onze dochter Sophie studeerde af in maart 2023. Grappig genoeg was zij het die mij attendeerde op de vacature van docent Marketing & Sales. ‘Dit is écht wat voor jou pap!’ En zo geschiedde.
Naast TMO ben ik zelfstandig ondernemer. Samen met mijn partner Margreet run ik ons bedrijf Frankie and Liberty, een fashionlabel voor tienermeiden. Binnen Frankie and Liberty houd ik me bezig met zo’n beetje allesbehalve creatie: marketing, verkoop, inkoop, debiteuren etc.
Een beetje zoals TMO eigenlijk; de businesskant van fashion, niet het maken ervan.
Wat is jouw achtergrond?
Voornamelijk marketing. Ik heb verschillende marketingfuncties gehad bij fast movers zoals Coca-Cola en Heineken. Van media en sponsoring tot businessanalist en strategic planner. Verder ben ik een aantal jaar directeur geweest van een mediabureau.
Mijn mooiste job title ooit luidde ‘manager Interactivity & Creativity’ bij Coca-Cola. De reden dat ik die prachtige titel mocht dragen, was mijn focus om op een nieuwe manier van connectie maken met tieners. Ik heb aan de wieg gestaan van een aantal marketing innovaties. Ja, daar ben ik best trots op.
Waarom de stap naar onderwijs?
In alle rollen en functies die ik had, gaf het ontwikkelen van mensen mij altijd de meeste voldoening. Ik denk dat ik goed ben in het activeren van mensen, zichzelf laten ontdekken en daardoor groeien. Ik groei daar zelf ook van. En ik word er blij van.
Wat spreekt je zo aan in de opleiding?
Het communiceren met TMO-studenten gaat op een goed en professioneel niveau. Dat komt onder andere door de leerlijn Personal & Professional Development en tools die worden ingezet, zoals het MMI-profiel.
Ik heb dat bij mijn dochter ook gezien. Zij is tijdens haar studie enorm gegroeid.
“Net zoals in de echte wereld gaat onze leerlijn ondernemerschap over winnen, beter zijn dan de rest, hard willen werken om je doelen te bereiken, competitie. Het is de échte business!”
Wat doe je binnen de leerlijn Ondernemerschap?
Ik ben de kartrekker van het project. Dat houdt in dat ik de studenten richting geef, ondersteun en enthousiasmeer in hun weg naar het ondernemerschap. Ik coach ze als het ware naar de eindstreep met het best mogelijke product. Dat doe ik niet alleen maar met externe partners en experts uit de branche die we binnenhalen.
Wat maakt die leerlijn zo uniek?
Net zoals in de echte wereld gaat onze leerlijn ondernemerschap over winnen, beter zijn dan de rest, hard willen werken om je doelen te bereiken. Het is de échte business! Dat is best uniek ja. Wat ik daar tot slot nog aan wil toevoegen, is een dikke shout out naar de studenten die de stap naar ondernemerschap durven te zetten. Het is niet niks om onderzoek te doen binnen je eigen startup. In feite schrijven deze kanjers hun eigen businessplan, over hun eigen toekomst als ondernemer.”
Ondernemerschap op TMO: get to know Paula en Romy
Over de leerlijn ondernemerschap
In het onderwijsprogramma van TMO wordt veel aandacht besteed aan ondernemerschap. De hogere semesters van TMO worden ook wel de ‘ondernemerschapssemesters’ genoemd. Dat begint bij het Business Plan project waarbinnen studenten de opdracht krijgen om een innovatief fashion businessconcept te bedenken. Aan het einde van dit project presenteren de studenten hun innovatie aan een vakjury bestaande uit prominenten uit de modebranche, business angels, coaches en adviseurs. De bedenkers van de meest kansrijke concepten krijgen de mogelijkheid om hun idee door te ontwikkelen in de Ondernemerschapsleerlijn van TMO. In plaats van scriptieonderzoek voor een externe opdrachtgever, doen deze studenten onderzoek voor hun eigen business. Het beste idee maakt kans op de INretail Entrepreneur Award (voorheen de Meester Koetsier Entrepreneur Award) waaraan een financiële startup prijs is verbonden. De winnende studenten krijgen de mogelijkheid om in het laatste semester een afstudeerstage binnen hun eigen bedrijf te doen.