Vandaag, 5 juni 2024, is het ‘World Environment Day’ met dit jaar als thema: Land Restoration, Desertification en Drought Resilience. Onderwerpen die nauw verwant zijn met de negatieve impact van de mode-industrie. Het goede nieuws is dat steeds meer kleine en grote bedrijven in de modebranche hun verantwoordelijkheid nemen en flinke stappen zetten op het gebied van circulariteit, watermanagement, biodiversiteit en risicomanagement in de keten. Op TMO leiden we (samen met die bedrijven) de nieuwe generatie business managers op, met oog voor mode, business en verantwoord ondernemen. Generation Restoration aan het woord:
Wat heeft TMO je tot nu toe gebracht op het gebied van duurzaamheid en hoe denk je dat je dat gaat gebruiken straks in het bedrijfsleven?
Thom – TMO student semester 6
“Toen ik op TMO kwam, was ik heel eerlijk gezegd niet echt bezig met duurzaamheid. In het eerste project ‘Fashion Awareness’ veranderde dit al en werden we, los van de lessen, er echt mee geconfronteerd. Ik vond het erg interessant, vooral omdat ik er eigenlijk nog niet zo mee bezig was.
Uiteindelijk heb ik in het Purchase Management project van semester 4 het specialisme CSR (= Corporate Social Responsibility) gekozen en besloten om mijn scriptie te schrijven voor het onderdeel ‘Circular & Sustainable Business’. Voordat ik op TMO kwam, vond ik duurzaamheid maar een beetje zweverig en hipster. Nu ik in de eindfase van TMO zit, kan ik toch echt zeggen dat dit allesbehalve zo is. Er is geen weg meer terug en het wordt overal steeds belangrijker, vooral in de mode-industrie.
Ik zal alle kennis en ervaringen meenemen in het bedrijfsleven en bij elke keuze die ik mag maken het duurzaamheidaspect meenemen. Ook zal ik eerder voor een bedrijf kiezen dat veel bezig is met duurzaamheid en eraan werkt om niet alleen goed te zijn voor de mensen, maar ook voor de planeet.”
Dawn – TMO student semester 3
“TMO voegt enorm veel toe op het gebied van verduurzaming van de modebranche. We hebben meerdere lessen hierover, zoals productie en modematerialen, waar voortdurend de link wordt gelegd met het belang van duurzaamheid voor de toekomst van onze kleding. Alternatieve stoffen zoals bananenleer en gerecyclede materialen zijn de toekomst, maar vraagstukken zoals ‘Hoe kun je bepaalde finishes toevoegen die geen chemicaliën vereisen, maar er wel voor zorgen dat je kleding langer te dragen is?’ worden ook voorgelegd.
Zo hebben wij ook lessen in CR (Corporate Responsibility), waar onder andere diep ingegaan wordt op hoe een bedrijf zich kan aanpassen aan de nieuwe wetgevingen die eraan zitten te komen, zoals de UPV (Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheid) en het vereiste Digital Product Passport (DPP) in 2028. Deze vraagstukken komen niet alleen in de lessenreeks aan bod, maar ook in projecten.
Op dit moment werk ik in semester 3 samen met mijn klasgenoten aan een verbeterplan van een bestaand productiebedrijf. Voor dit bedrijf onderzoeken wij de sterktes, zwaktes, bedreigingen en kansen met betrekking tot duurzaamheid, oftewel een SWOT-analyse. genoemd), om zo hen verder te helpen in het verduurzamen van hun bedrijfsvoering. Super interessant!
Persoonlijk ben ik erg geïnteresseerd om de mode-industrie om te toveren tot een industrie die een positieve impact heeft op onze wereld. Aangezien dat nu nog verre van de waarheid is, zal daar veel voor nodig zijn. TMO geeft mij de tools om dit straks in het bedrijfsleven toe te passen.”