Tijdens zijn lessen sprak marketingdocent Jop Maalman altijd gepassioneerd over zijn tijd als inkoper bij grote merken en bracht hij de studenten vanaf het eerste jaar bij wat ze moesten weten over de 4 P’s, groeistrategieën en consumentengedrag. En niet alleen dat, want Jop was ook studievoorlichter, tutor en ging ieder jaar mee op inkoopreis. Nu is het tijd voor pensioen. Meneer Maalman neemt vandaag afscheid. Reden dus voor nog één laatste interview met dit voor velen bekende gezicht.
Hoe zag jouw modecarrière eruit?
‘Ik heb jaren geleden gestudeerd aan de Meester Koetsierschool, nu beter bekend als AMFI, waarna ik ben gaan werken bij Peek & Cloppenburg. Daar deed ik de inkoop van de formele herencollectie. Na een aantal jaren als hoofd inkoper te hebben gewerkt, zette ik mijn volgende carrièrestap naar Adam Menswear, voordat ik het beroepsonderwijs in ging. Bij Adam gaf ik o.a. trainingen aan grote bedrijven zoals Hunkemöller en Kruidvat. Voor mij was dat de eerste keer dat ik in aanraking kwam met lesgeven, maar die passie heb ik pas écht ontdekt toen ik in 2013 docent werd op TMO en jonge modeliefhebbers mocht zien groeien naar fashion business professionals.’
Wat heb je allemaal gedaan bij TMO?
‘Kort gezegd: aardig wat! Naast mijn rol als marketingdocent heb ik ook lessen gegeven in Personal & Professional Development, had ik mijn eigen tutorklassen en was ik coördinator van het Retail Werkervaringproject. Bovendien was ik marketingcoach binnen verschillende projecten, afstudeercoach voor de stages, voorzitter van de Examencommissie en studievoorlichter. En tenslotte een bijzonder leuke taak: begeleider van de inkoopreis die de studenten in semester 4 doen.’
En waarom dan het vak marketing?
‘Hoewel ik in mijn carrière geen specifieke marketingfunctie heb gehad, liggen inkoop en marketing toch best dicht bij elkaar. Ik vond met name het lesgeven erg leuk en had genoeg ervaring en kennis om de basismarketing over te brengen aan de studenten. Online marketing zal je mij niet snel zien geven hoor, daar weet de jongere generatie meer over! Maar ja, in de kern blijft marketing hetzelfde: het gaat altijd om prijs, plaats, promotie en product. Beter bekend als de 4 P’s, waar ik tijdens iedere les weer op terugkwam.’
Wat vond je van de TMO-studenten?
‘Stuk voor stuk zijn het ambitieuze, leuke studenten waar ik erg positief over ben. Ik heb altijd goed met ze kunnen opschieten. De hbo-leeftijdsgroep is leuk en interessant en je merkt dat TMO-studenten vanwege de hogere investering bijzonder gemotiveerd zijn om de opleiding te halen. Lesgeven op een middelbare school zou veel minder goed bij mij passen. Ik match meer met de jonge professionals.’
Jarenlang ging je mee met de inkoopreizen in semester 4. Wat vond je daar zo leuk aan?
‘Voor veel studenten is de TMO-inkoopreis de eerste keer dat ze een modefabriek voor het eerst van binnen zien. Vaak schrikken ze en beseffen ze zich hoe erg het er aan toe kan gaan, en dan bezoeken wij nog de relatief goede fabrieken in de goede landen. Dat bewustzijn is bijzonder waardevol. Daarnaast is het gewoon erg leuk natuurlijk. Eerlijk is eerlijk: soms zag ik er een beetje tegenop. Waarom? Ondanks dat de studenten 18+ en hartstikke zelfstandig zijn, zou het mijn verantwoordelijkheid zijn als er iets misgaat. Gelukkig is dat nooit gebeurd en heb ik ieder jaar weer van de mooiste reizen kunnen genieten. Bijvoorbeeld naar Istanbul en Tunesië, maar vooral Portugal, waar ik erg vaak ben geweest.’
Wat is je mooiste herinnering van TMO?
‘Dat waren toch wel de inkoopreizen. Hoe moe ik achteraf ook was en hoe blij dat ik ze weer veilig had afgeleverd, het waren altijd mooie weken. Maar onderschat het niet, want het was zeker geen week vakantie. Verder was eigenlijk alles heel leuk, met uitzondering van de soms late lesuren die de studenten ook niet zo geweldig vonden. Maar ach, dat hoort er allemaal bij. Ik kijk absoluut positief terug op mijn tijd bij TMO.’
En nu? Wat zijn je plannen voor de komende jaren?
‘Ik denk niet dat ik me ga vervelen tijdens mijn pensioen, want ik heb al een waslijst van dingen die ik wil doen. Om te beginnen ga ik een laatste poging doen om mijn golfhandicap omlaag te brengen, dus ik zal veel op de golfbaan te vinden zijn. En lezen, daar hou ik erg van. En dan vooral van zware boeken van Russische schrijvers, waar je echt voor moet gaan zitten. Naast fictie ga ik me ook verdiepen in boeken over de geschiedenis, want ik zit eraan te denken om nog een studie geschiedenis te gaan doen. Dat wilde ik vroeger al, maar ik verwachtte geen docent te worden. Nou, dat is anders gelopen! Ik denk dat ik de Romeinse geschiedenis wil gaan uitpluizen. Tijdens mijn reizen naar Italië fascineerde het me altijd om te bedenken hoe het er daar een paar duizend jaar geleden was. Tenslotte zou ik best een paar maanden per jaar in Spanje willen wonen voor het lekkere weer, want wat dat betreft heb ik hier in november tot februari niet zoveel te zoeken. Verder vind ik Nederland hartstikke fijn hoor. Ik kan hier prima golfen, haha.’
Wat wil je nog meegeven aan de studenten en docenten?
‘Zorg dat je doet wat je leuk vindt, of het nou om werk of studie gaat. Ook bij de allerleukste banen zal je klusjes tegenkomen die je wat minder leuk vindt, maar zorg dat je er alsnog plezier in hebt. Hoeveel geld je ook kan verdienen, de dagen duren lang als het niet leuk is.’