Wie ben je en wat doe je?
Mijn naam is Fillip Otten, ik ben 51 jaar en werk sinds september 2016 bij TMO als docent category management. Naast lesgeven, begeleid ik examenstudenten met hun scriptie en ben ik tutor. Binnen het BP5 project en de nieuwe ondernemerschapleerlijn heb ik eveneens een begeleidende rol. Dit doe ik twee dagen per week.
Naast mijn baan bij TMO ben ik zelfstandig ondernemer en werk ik als general manager voor Monique Collignon. Ik zit daar met mijn neus bovenop fashion innovaties. Monique Collignon brengt sinds 1,5 jaar een 70 % recycled collectie op de markt waarbij de stoffen zijn gemaakt van PET-flessen. Hieraan is 8 jaar ontwikkeling vooraf gegaan. We zijn nu in staat om stoffen te ontwikkelen die vergelijkbaar zijn met bijvoorbeeld zijde terwijl het 100 % polyester is. Volkomen duurzaam dus.
Wat maakt category management zo boeiend?
Category management geeft je inzicht in het inkoop- en verkoopproces. Op basis daarvan kun je rationele beslissingen nemen. Voorbeeld: je bedenkt iets op strategisch niveau, een nieuwe kledinglijn voor een bepaalde mannelijke doelgroep bijvoorbeeld. Alle gevolgen daarvan en elke stap in het proces – van inkoop tot verkoop – kun je meten, analyseren, sturen en bijsturen.
Het is best een taai vak, maar zelfs een creatieveling als ik vind het leuk! Meten is weten immers, alles wat je doet wil je toetsen. Uiteindelijk wil je voor je klant het beste product en resultaat neerzetten. Category management is daarbij onmisbaar.
Hoe ben je in de fashionbranche terecht gekomen?
Ik ben afgestudeerd als fashion designer aan de kunstacademie. Na mijn studie ben ik vrij snel in een commerciële functie terecht gekomen. Ik onder andere gewerkt als inkoper bij WE en heb verschillende commerciële functies gehad bij Score, Jeans Centre, America Today en Wehkamp. Binnen Wehkamp was ik verantwoordelijk voor het binnenhalen van merken die aansloten bij de herpositionering van Wehkamp. In 2014 heb ik de stap naar het zelfstandig ondernemerschap gezet. Eerst als inkoopdirecteur bij La Ligna, daarna als general manager bij Monique Collignon.
Doe je nog wel eens iets met je creatieve achtergrond?
Ik vind het product nog steeds heel belangrijk. Vandaar mijn keuze om bij Monique Collignon te werken. Ik sta daar dicht bij het product. Die kennis neem ik weer mee naar mijn studenten. Ontwerpen doe ik niet meer, ik ben het vast en zeker verleerd.
Waarom de stap naar het beroepsonderwijs? Hoe ben je bij TMO beland?
Ik wilde na jarenlang in de branche te hebben gewerkt, iets teruggeven.
In mijn ogen kan de huidige generatie het retaillandschap veranderen. Ik hoop dat ik mijn ervaring en kennis kan overbrengen aan die generatie zodat zij met die kennis de markt kunnen gaan vernieuwen.
Het grootste probleem van de retail is dat markt wordt gedomineerd door een push markt en er nauwelijks wordt gelet op behoefte en vraag. De markt moet ombuigen naar een pullmarkt, dus voorzien in een behoefte zoals duurzaam ondernemen in combinatie met nieuwe technologische ontwikkelingen.
Waarom TMO?
Dat ging eigenlijk heel spontaan. Vanuit een eerdere samenwerking met een TMO-collega ontstond er contact. Ik kwam op de koffie bij TMO en ben bij wijze van spreken nooit meer weggegaan.
Wat spreekt je zo aan in de opleiding?
Het aantal docenten uit de praktijk is hoog, waardoor de kwaliteit en de aansluiting met de praktijk gewaarborgd is. TMO maakt haar belofte aan de fashionbranche waar.
Nog een laatste tip voor onze studenten?
Denk ‘out of the box’ en laat je niet hinderen door bestaande zaken. Stel jezelf continu de vraag: waarom doe ik dit? Probeer veel en maak veel fouten. Daar leer je tenslotte van.